
Fartyget var en bilbåt, LOA=200m och bredd=33m. Hon hade lossat bilar i Malmö så där klev jag på. Resan gick bra och vi kom till Vinga, avstigning via lotslejdare 7m lång och vind ca 20 m/s, allt gick bra men sjön är annorlunda här jämfört med Hanöbukten. Jag ska erkänna att jag tvekade men eftersom Gbg-lotsen som var min läromästare (10 år äldre) gick först så kunde jag inte annat än hänga på.
Så vad göra? Jag har ingen lust att åka till centralen på vinst och förlust, sitta där och vänta kanske en timme eller två, skulle inte tro det. Nåja, jag slänger mig på en soffa några timmar så får vi hoppas att SJ:s sida fungerar när jag vaknar.
Må gott!
Christer
6 kommentarer:
En sjöman älskar havets våg, eller?
Hej och Hå jungman Sjöberg.
Tillbaka vid utgångspunkten.
/Christer
Försvann mitt meddelande i cyberrymden månne? Jaja skrev säkert inget vettigt! Skönt att allt gick bra trots strul med SJ (inget ovanligt dock) Du är ju Sveriges smidigaste lots så att balansera på lotslejdaren var väl lätt som en plätt! Funderar bara, när väljer man att ha en öppensjö lotsning? Dåligt väder? Ovan kapten? Frågar man inte, får man inget veta... PoK
Cecilia-Smidig som en Järnkamin.
Öppensjölots är framförallt större fartyg i trånga/okända farvatten, givetvis spelar kaptenens erfarenhet in oxå. Detta fartyget hade lots även från Vinga och vidare ner i Nordsjön.
/Pappa
Grattis till Red Card kortet, låter häftigt med lotsning i hög sjö och klättrig på hög höjd.
/jan
Jan-Tack!
Ja lite häftigt är det, efteråt! Men man inser sin litenhet när man står där.
/Christer
Skicka en kommentar